طرح کاشت

ترکیب طرح کاشت فرایند ترکیب کردن گیاهان مختلف در یک واحد یکپارچه و منسجم می‌باشد تاکنون مفهوم ثابت و عناصر باغ نیز معرفی شده‌اند مرحله بعد بررسی ویژگی‌های اختصاصی گیاه جهت تشخیص تاثیر آنها بر طرح کلی می‌باشد پیش از انتخاب گیاهی خاص عناصر باغ توده‌های درختچه کوچه باغ توده‌ها بسترهای کاشت به ترتیب ای از رنگ فرم بافت خط و توده تبدیل می‌شوند اگرچه ترکیب کاشت غالباً با سایر هنرهای نقاشی مجسمه‌سازی بافندگی موسیقی مقایسه می‌گردد اما شاید این هنر پویاترین فرم هنری محسوب گردد زیرا نتایج حاصله از آن کاری هنری و سه بعدی است که از نقاط دید بسیاری مشاهده می‌گردد در این هنر از مواد و مصالح استفاده می‌شود که پیوسته در حال تغییرند هدف اصلی سازماندهی این عناصر در واحدی منظم از طریق برقراری تعادل میان تناسب و مقیاس با بافت فرم تکرار و توالی می‌باشد این عمل بیان هنری و فیزیکی مفهوم طراحی با استفاده از گیاهان به عنوان واسطه می‌باشد به این مرحله از فرایند غالباً توسعه طرح اطلاق می‌گردد گیاهان طرح را تقویت و بر تاثیر و اهمیت آن می‌افزایند همانگونه که نیازهای کاربردی را برآورده می‌سازد مهارت قدرت تصور و بینش و ثبت در اقدام جهت ترکیب رنگ فرم بافت خط و توده احجام لازم و ضروری می‌باشند قدرت تصور به شما اجازه می‌دهد تا طرح کاهش را در آینده ۱۰ سال دیگر ۵۰ سال دیگر ۱۰۰ سال دیگر پس از طرح ابتدایی تصور کنید صبر صبر یک حسن به شمار می‌آید شما نباید در رشد و بلوغ ترکیبی گیاهی عجله کنید پنج عنصر بنیادین در ترکیب کاش به قرار زیر است یک خط ۲۰۱۳ توده ۴ بافت و پنج رنگ این عناصر اولیه طراحی ظواهر فیزیکی گیاه می‌باشند هر یک از گیاهان دارای این عناصر می‌باشند خط اساس فرم گیاه به شمار می‌آید فرم شمای کلی یا نمای سایه روشن گیاه می‌باشد توده حجم سه بعدی گیاهان به شمار می‌آید لغت بافت از مستر لاتین بافتن گرفته شده است و به ویژگی‌های سطح گیاه اطلاق می‌گردد.

ترکیب طرح کاشت

رنگ انعکاس پرتو‌های مختلف نور بر یک جسم می‌باشد بدون نور رنگ مفهومی‌ ندارد پالت رنگ‌های گیاهی تقریباً مانند خود گیاهان بسیار متنوع می‌باشد عناصر طراحی تحت تاثیر مستقیم اجزای ترکیب و اصلی طرح می‌باشند یک جزء ترکیب طرح بخش انتزاعی ترکیب مانند تعادل تاکید یا تکرار و یک ویژگی نامحسوس به شمار می‌آید اجزا ترکیب شبیه به یک از اجزا دستورالعمل پخت غذا می‌باشد بود یا نبود یکی از اجزای سبب تغییر در نتیجه و محصول نهایی می‌گردد اهمیت هر یک از آن‌ها متفاوت می‌باشد، در حقیقت به اهمیت آن‌ها به اصول ترکیب و به هدف نهایی طرح مرتبط می‌باشد به طور مثال تاکید بر فرم غالباً برجسته‌تر از تاکید بر رنگ می‌باشد توالی بافتی نیز جالب تر از توالی خطوط است اجزای اصلی زیر به‌گونه‌ای که بهتره کاشت مرتبط می‌باشند تعریف می‌گردند تعادل نتیجه قرار گیری یک شی یا اشیای در امتداد محور واقعی یا فرضیه یک ترکیب منظر می‌باشد هنگامی‌ که توده‌ای در هر طرف محور به طور یکسان توزیع گردد گفته می‌شود که ترکیب در حالت تعادل قرار دارد تعادل نیروهای رقیب را جهت ایجاد ثبات و سکون تساوی یا تعدیل می‌بخشد یک گیاه منفرد در یک صفحه در مرکز توجه قرار می‌گیرد و گیاه مشابه در یک صفحه سبب تقسیم جذابیت به طور مساوی و برقراری تعادل می‌گردند در طراحی کاشت عادل سبب تقویت محور تاکید بر گردش در فضا و تاکید بر نقاط انتقال می‌گردد تاکید سبب تشخیص مهمترین جسم از کم اهمیت‌ترین جسم می‌گردد تاکید از طریق افزایش برتری عنصر خواص و تابع قرار دادن عناصر جزئی حاصل می‌گردد.

ترکیب طرح کاشت

ترکیب کاهش از طریق انتخاب گونه‌های گیاهی و استقرار گیاه بر سر سلسله مراتب فضای عمومی‌ و خصوصی یا فرم معماری تاکید می‌کند تناسب به اندازه واقعی یک جسم یا اندازه نسبی آن در مقایسه با جسمی‌ دیگر اطلاق می‌گردد که هنگام قرار گرفتن جودو جسم در کنار یکدیگر تناسب به وجود می‌آید تناسب مطلق اندازه یا مقیاس یک جسم می‌باشد به اندازه مشاهده یا ادراک شده یک جسم نسبت به جسمی‌دیگر بر فضا تناسب نسبی گفته می‌شود تکرار شامل فرآیند تکرار فرم بافت رنگ مشابه یا یکسان در تر می‌باشد تکرار از قرار دادن اشیاء مشابه در کنار یکدیگر و قادر ساختن ذهن در فهم ترکیب حاصل می‌گردد درجات متنوعی از تکرار وجود دارد تکرار کامل یا تکرار مطلق تکرار جزئی و نسبی تکرار سبب یکنواختی یا تحریک بیننده می‌گردد تکرار یک فرم گیاهی موجب ایجاد دیوارها راهروها یا کفای معماری می‌شود تکرار خط نیز سبب حرکت می‌شود تکرار رنگ باعث می‌شود فضای کوچک بزرگ به نظر برسد ضرباهنگ نواخت یا ریتم به تکرار الگوی یک عنصر طراحی در فواصل منظم یا نامنظم گفته می‌شود ریتم به عنوان یک ابزار طراحی موجب ایجاد توالی حرکتی یا الگو در باغ می‌گردد رنگ یا بافت بر اهمیت ترکیب گیاهی می‌افزاید مقیاس ادراک اندازه جسم نسبت به بدن انسان یا جسمی ‌دیگر می‌باشد طرح باغ باید هم دارای مقیاس مطلق و هم به مقیاس نسبی باشد مقیاس انسان یا مطلق به ارتباط میان بیننده و منظر اطلاق می‌گردد این بدان معنا است که اندازه طرح با اندازه بدن انسان مطابق می‌باشد مناظره‌ای که به خوبی طراحی شده است تا ببینند اجازه می‌دهد تا در آن آزادانه و بدون فکر کردن درباره مقیاس احساس ناراحتی یا گم شدن در باغ حرکت کند.

ترکیب طرح کاشت

انتظارات بسیاری در این رابطه وجود دارد به طور مثال باغ کودکان غالباً برای مقیاس بدن کودک طراحی شده و مانع از ورود بزرگسالان می‌گردد یا برای ایجاد تاثیر تماشایی و نمایشی مقیاس اجسام بسیار بزرگی طراحی می‌گردند تا بیننده احساس کوچک بودن کرده و در منظره غوطه ور شود مقیاس نسبی اندازه ظاهری یک شیء یا فضا را به وسیله اندازه واقعی اجزای آن ایجاد شده است مشخص می‌نماید مقیاس یک بخش نسبت به بخش دیگر و هر یک از اجزا نسبت به کلمه می‌باشد اگر مقیاس ناهماهنگ باشد مقاومت ترکیب از بین میرود ثبات مقیاس سبب ایجاد مقاومت و هماهنگی می‌گردد اگر مقیاس توده و فرم‌های گیاهی پیوسته در حال تغییر باشد طرح پراکنده شده و بیننده گیج می‌شود ارتفاع درخت باید در مقیاسی مناسب با اندازه باغ باشد حجم کلی درختچه‌ها بایدمناسب با اندازه بستر کاشت و باغچه‌ها باشد فاصله نیز بر مقیاس تاثیر گذار است مجموعه‌ای از اجسام با اندازه مشخص در منظر به عنوان نقطه عطفی جهت مشخص نمودن فاصله بیننده تا بخش‌های مختلف منظر عمل می‌کند اگر فاصله کم باشد بیننده تنوع بافت و جزئیات بیشتری را تشخیص می‌دهد از فاصله دور جزئیات دیده نمی‌شود و تنها ترتیب و آرایش توده بسیار مهم می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *