توالی در گیاه

توالی طرح را به گونه‌ای که توجه بیننده به مسیری معین و مشخص نکرده سامان می‌دهد و توالی تغییر حرکت یا انتقال یکنواخت طرح می‌باشد که به یک مسیر یا یک مقصد دلخواه منتهی می‌گردد و سبب اتصال عناصر طراحی می‌گردد زیرا حرکت از یک بخش از ترکیب به بخش دیگر از طریق تغییر در فرم رنگ بافت موقعیتی یا اندازه گیاه حاصل می‌شود. توالی با تغییر یکی از اجزای طرح ایجاد می‌گردد.
البته تغییر کلیه عناصر نه تنها سبب ایجاد توالی نمی‌گردد بلکه بی‌نظمی ‌نیز حاصل می‌شود در طرح کاشت توالی برای انتقال یا حرکت از یک گیاه به گیاهی دیگر تمرکز دارد طواری ایجاد شده از طریق تکرار سبب اتصال دو بخش از یک طرح می‌گردد توالی ایجاد شده از طریق تغییر و تکرار دو یا بیش از دو فرم بافت یا رنگ متضاد می‌باشد تکرار یک عنصر در فواصل منظم به وسیله ورود عنصری متضاد شکسته می‌شود این تغییر در کل ترکیب ادامه می‌یابد و بسیار موضوع می‌باشد موفقیت این توالی به تکرار یکی از عناصر شکسته یا تجزیه شده در فواصل منظم به وسیله عنصری متضاد وابسته می‌باشد سادگی رعایت اعتدال و محدودیت و مناسبت در طرح می‌باشد این ویژگی‌ها سبب پایداری کار معماران و معماران منظر بزرگ می‌گردد تقارن همانندی اندازه فرم و آرایش اجزا در سمت‌های مخالف یک صفحه خط یا نقطه می‌باشد طرح متقارن نظم و کنترل را ایجاد کرده و سبب ساماندهی منظر از طریق تعادل و تکرار می‌گردد و عدم متقارن به آسانی و هنگامی‌که عناصر باغ در اطراف یک صفحه خط یا نقطه متقارن یا یکسان می‌باشند ایجاد می‌گردد تقارن ابزاری جهت سازماندهی ترکیب به شمار می‌آید و بر اساس تعادل و توالی حرکت در اطراف محوری فرضی شکل می‌گیرد تنوع و گوناگونی ویژگی‌های طرح در یک ترکیب گفته می‌شود تنوع تغییر یا تضاد میان یک یا دو اصل.

توالی

طراحی خط فرم بافت یا رنگ سبب جلب توجه بازدید کننده می‌گردد میزان تنوع لازم و مناسب در یک طرح به پیچیدگی اصول آن بستگی دارد تنوع مخالف تکرار می‌باشد اگر در استفاده از تنوع اغراق شود انسجام ترکیب ازبین‌میرود تنوعی که همراه با تکرار مناسب طرح ریزی گردد سبب ایجاد حفظ انسجام می‌گردد هماهنگی و انسجام یا وحدت نتیجه استفاده درست از اصول و اجرای طراحی می‌باشد ترکیب وابسته به طرز تفکر شخص است به عنوان طراح منظر باید در طرح بیان علایق و بیزاری‌های فردی از ترکیبی خاص می‌باشد زیرا همگی به گونه‌ای متفاوت از یکدیگر نسبت به رنگها الگوها اشکال و بافت‌ها واکنش نشان می‌دهیم اما راهکارهایی اساسی جهت تفکر در هنگام شروع کار وجود دارد مباحث زیر بر هر یک از اصول منحصر به فرد طراحی و روابط آن‌ها با اجزای موجود در ترکیب گیاهی تمرکز دارد به خاطر داشت باشید که آن‌ها ابزارهایی تا پایان کار و رسیدن به هدف می‌باشد اصول طراحی بسیار به یکدیگر مرتبط بوده و بررسی آنها به صورت جداگانه صرفاً با هدف مطالعه انجام می‌گیرد.
خط فرم و توده به یکدیگر وابسته می‌باشند خط سبب ایجاد فرم می‌گردد گروه‌هایی از فرم نیز توده ایجاد می‌کند توده گروهی از فرم ها به صورت سه بعدی می‌باشد. فرم و توده واحدهای ساختاری محسوب می‌گردد که بر اساس آن ها خط بافت و رنگ مشخص می‌گردد توده از تعدادی فرم تشکیل می‌شود فرم نیز از خط یا مسیر ساخته شده و هر دو نیز به وسیله سایه روشن یا نمای گیاه مشخص می‌گردند آن‌ها همگی به یکدیگر وابسته می‌باشند خط پنه و یا شاخه‌ها حجم کلی درخت یا گیاه را مشخص می‌سازند حجم کلی و یا فرم یک گیاه غالباً به خطوط اصلی آن که به وسیله گیاه شکل آن را مشخص می‌سازد ساده می‌شوند فهم خط یک گیاه مستلزم کاهش یا خلاصه کردن آن به ساده‌ترین فرم آن می‌باشد توجه کافی به خط طبیعی عادت شاخه بندی یا طرح کلی یک گیاه از جمله ابزارهای طراحی ارزشمندی به شمار می‌آید که شما را قادر به احساس و تشخیص رو به حالت درختان و درختچه‌ها و گل‌ها می‌سازد.

توالی

لازمه طراح خوب بودند ترسیم گیاهان در منظر می‌باشد طرح‌هایی که با مداد ساده یا خودکار ترسیم شده‌اند به شما اجازه می‌دهند تا شکل گیاه را بررسی کرده و شناخت گیاهان را ممکن می‌سازد دیدن خطوطی که فرم گیاهان را ایجاد می‌کند و تفکر در مورد مرحله نهایی رشد آن‌ها نیز بر شناخت از گیاهان نقش دارند بدین طریق شما حسی را برای نمایش گیاه توسعه می‌دهید حالت‌ها و احساسات مختلفی که گیاهان خاص ایجاد می‌کنند را در می‌یابید در مورد ساختار گیاه به اندیشی خطوط عمودی سبب حرکت چشم به بالا و پایین می‌شوند خطوط افقی با حرکت طبیعی چشم حرکت می‌کنند. زمستان زمان خوبی برای نگاه کردن به فرم گیاهان خزان دار می‌باشد گیاهان همیشه سبز را می‌توان در تمام طول سه سال مورد بررسی قرار داد آیا گیاه دارای قوس زیبا یا عادته شاخه بندی نامنظم می‌باشد. آیا حجم کلیه گیاه متراکم و سنگین یا سبک و پراکنده به نظر می‌رسد آیا عادت رشته گیاه مجنون با سرده یا ایستاده می‌باشد دانش لازم جهت پاسخگویی به این پرسش ها بر موفقیت ترکیب گیاهی تاثیر مستقیم می‌گذارد کار خود را با نگاه کردن به ترکیبات گیاهی موجود در طبیعت که موضوع و نظر می‌رسند آغاز کنید شاخه بندی افقی درختان سیاه آلو یا زغال اخته گلده در مقابل پس زمینه از درختان کاج به طور برجسته مشخص می‌باشد. این درخت در کنار خطوط مجنون درخت نارون مجنون بی‌نظم به نظر می‌رسد زیرا شاخه‌ها در کلیه جهان توسعه یافته‌اند یک روش ساده برای ایجاد یک ترکیب حجمی‌گروه بندی گیاهانی است که دارای عادت شاخه بندی و طرحی کلی یکسانی می‌باشند. عادت شاخه بندی فرم و حجم کلی درختان غان افرا و راش مشابه می‌باشد اجتماع گیاه ساحلی لوپن و آرتمیز یا به لحاظ فرم، رنگ و بافت هماهنگ می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *